11 September 2014

Serendipity 2: Past, Present, Future

Assalamualaikum, bonjour!

Pagi tadi, along the journey to work, I heard Ustaz H dekat radio. I'm sure most of you ollz ni knew radio apa kan. Yes, Ikim FM.

"Wah sure-sure dia ni alim, patutlah bersyarah bagai"

Friends, I heard that.
Nola. The past me adalah orang yang layan linkin park, eminem, and those rocks metallica song.
Ya lah. Kenapa tak percaya?
But believe me, try dengar Ikim FM. Even kadang-kadang dj dia tak berapa havoc, but intipati dia padat tau.

Alright, kita straight to the point. Tajuk dia 'Taubat'. Actually dia tak ada tajuk, tapi aku bubuh la senang nak cerita.

Yes, sometimes because of our past thingie, kita jadi macam

"Dia terima kah taubat kita."

"Layak kah kita bertaubat."

Seriously guys, I do felt that way too. Tapi the other H ni cakap, jangan fikir semua tu. Yang penting kita taubat. Buat betul-betul.

"Allah ni Dia memang tunggu taubat kita."

Wah, until that level. Ye ke?
Tapi ya lah kan, nak minta ampun dengan Allah senang, nak minta maaf dengan manusia yang paling susah pun. Lagi payah.

Then, he share one story.
"Dulu ada seorang lelaki nak bertaubat. Dia dah bunuh 99 nyawa."

(Wow, that's a lot!)

"Dia pun cari lah tok guru mana-mana nak tanya."
"Aku nak bertaubat ni, tapi aku dah bunuh 99 nyawa. Dia terima tak taubat aku?"

"Kemudian tok guru ni cakap,"
"Toksahla buang masa, kau tu dah bunuh 99 nyawa. Agak-agak layak ke?"
(Tok guru ni ayat dia lain la, aku buat versi aku. Tapi maksud dia sama.)

"Papp, maka dibunuhlah tok guru tu, cukup korum100 orang dah dia bunuh."

"Kemudian, dia cari tok guru lain."

"Aku dah bunuh 100 nyawa ni. Aku nak taubat."
"Tok guru tu cakap, "
"Aku tak layak nak tentukan Dia terima ke tak taubat kau. Tapi kau bertaubatlah sungguh-sungguh, kau pergilah ke satu tempat ni."
(Aku tak ingat nama tempat tu.)

"Nak ditakdirkan, Allah cabut nyawa dia dalam perjalanan tu. Turunlah malaikat nak bawa dia pergi."
"Then, malaikat ni confuse, nak bawa ke syurga ke ke neraka. Dia bunuh 100 nyawa tu."

"Maka di sini Allah pun kata, kau kira jauh perjalanan dia dari tempat asalnya ke destinasi yang dia nak pergi bertaubat tu."

"Memang takdir Allah kan. Dia masuk syurga."

See, Allah tak tengok pun end result, Dia tengok effort kita.
So, kawan-kawan. Don't give up. Tiada apa yang terlambat melainkan mati.
Jom taubat! Saaayang Allah!

Note: This H is not the same with other H in the previous story. Ni ustaz Hariyanto. Huhu. Suspens tak?

0 'uJiAn':

 
;