10 September 2014

Lesson 3: Definisi baik?

Assalamualaikum, Konnichiwa!

Baik. Hmm.. Kadang-kadang aku dah rasa aku baik. Why? Because of tudung? Stokin? Tutup aurat? Baju longgar, tak ketat?
Cukup dah ke?
Macam itu ke definisi baik?

Entahlah. Manusia kadang-kadang bila buat benda lebih sedikit dah rasa diri tu better than others.

Yes, I do. Tak dinafikan aku pun macam tu. Ya memang dulu aku tak adalah berapa baik sangat. Lying tu dah macam skrip harian. Even though solat lima waktu tak pernah tinggal. Tapi kadang dah hujung tanduk baru nak start solat. Gabung terus dengan solat lepas tu. Hehe..Khusyuk tak payah cakap la.

Then one book told me one thing,
"Definisi baik ikut aku, asal sayang Allah, beriman denganNya.", H's book
(Nak quote nanti kata aku jiwang baca buku cintan cintun.)

Lebih kurang macam tu lah dia cakap. Tapi meaning dia, as long as you meet His requirement, you are baik.

Wow, dengar macam relaks je, ringan je, but the truth is ikut apa yang Allah suruh, tinggal apa yang Dia larang. Then makruh-makruh thingie jangan buat. Sunat-sunat thingie tambahkan.

Berat tu. Tapi ye lah, ikut satu hadis.
"Dan Aku ciptakan jin dan manusia tidak lain adalah untuk beribadat padaKu"

So, are we really baik. Cukup kah baik yang kita rasa dengan baik sepatutnya kita jadi?
" There's no perfection in life, but there is always room of improvement between it to reach the perfection ", H's book.

Hah, tu dia. Tunggang-langgang english aku. But the main point here adalah, jangan berhenti mengalah. Tak ada orang yang baik gilest kat dunia ni. Tapi yang paling baik adalah orang yang sentiasa berusaha ke arah kebaikan. Aamiin. InshaAllah.

Note: Waduh-waduh susah banget sih. Nak bangun qiam pun berat. Mata nak tutup balik ni. How? Tak pe we can do this! Fighting! Menuju ke arah yang lebih baik! Yeah!
(Buat sama-sama lagi baik dari buat seorang diri, jom! ^_^)

0 'uJiAn':

 
;