10 September 2014

Lesson 2: Halal VS Haram

Asslamualaikum, xiawu hao!!

Suddenly terremembered one guy. This happen last time around 5 years ago. (Wow tuanya aku.) I happen to chat with seorang mamat ni. Quite long kitorang kenal, but via online je la.

Ada one time tu, suddenly he ask ,
"Saya ada beli kasut. Berkenan sangat. Kasut kulit. Then I nekad, kumpul duit then beli kasut tu. But then I realise that... kasut tu kulit baby. Tapi dah beli. Sayang. Mahal tu. Takkan nak buang. Hmm..If I'm wearing kasut kulit babi, pada awak macam mana? "

Hmm, waktu tu form 5. Muda lagi. Tak habis menuntut ilmu lagi, then aku terus terlintas dalam fikiran, hush haram tu. Gila apa mamat ni. Ajaran sesat ni.

Aku off. Stop. Bahaya kawan ngan mamat ni. Tapi dia dengan coolnya berkata,
"Takpe when you already know the answer, then you YM"

Dulu mana ada wassap bagai ni. Hmm. Aku dah confuse. Later, punya lah lama baru aku dapat jawapan. Tapi time tu dah masuk universiti. Maybe around 1-2 years after. Tapi sebab janji aku YM juga ke dia.
"Now I know actually what happen, pegang anjing and baby hukum dia tak haram. Cuma wajib samak. Tapi ada tambahan, pegang or sentuh perempuan atau lelaki ajnabi, means yang bukan muhrim, itu yang haram. Nak samak pun tak boleh."

Even until today I don't have any news from him. But at least janji dah ditunaikan. Ye tak.
Thanks for happen to open my eyes. Kalau tak sampai sudah aku tak tahu.

Sesungguhnya ilmu Allah tu luas. Sangat luas. Masih banyak yang belum aku tahu. Will gather my will and strength to dig all Your knowledge and wisdom.
Thanks Allah.

Note: Sesiapa yang ada hadis or firmanNya boleh lah kongsi di sini :)

0 'uJiAn':

 
;