11 September 2014

Lesson 5: Yakin?

Assalamualaikum, WanShang Hao!

Baru saja post tentang yakin. Yakin. Senang je cakap. Nak buat. Hmm..
Cerita tentang yakin ni, aku teringat the other day, my ayah bawa la aku jumpa one consultant. Bukan untuk kaunseling ke apa ye. Just because he want to be one. So, aku pun ikutlah.

Sembang-sembang, nak dipendekkan cerita, tersebutlah kisah tentang this creepy word, yakin.

"Adik dah berapa lama kerja?"
(Ceh adik tu. Hehe)

"Baru beberapa bulan belum 1 year lagi."

"Ha, salah tu, patut cakap dah setahun dah. Kan lain setahun dengan belum cukup setahun."

Huh? Aku belum cukup setahun, nak kata setahun pula. Mana boleh. Pelik lah makcik seorang ni. Mudah je la nak cakap. Kalau aku kata setahun, nanti semua orang wow mesti dah banyak pengalaman kan. Skill mesti power kan. Tak nak lah aku cakap setahun.

Then, she suggests me to do something abnormal. A bit la.

"Your company ada berapa ramai?"

Mana aku tahu. Keluar masuk orang. Muka tak pernah sama. Kejap orang ni balik dari client-site. Then , orang lain pulak pergi client-site.

"Entah dalam 500  orang ada kot."

"Ok, nanti pergi lunch dengan mana-mana person in charge dalam training department or HR. Secara undirectly try masuk jarum perkenalkan B consultancy ni. Then, if jadi, akak discuss dengan diorang."

Huh? Aku baru tak sampai setahun. Nak makan dengan diorang. Tak betul ke akak ni.
"Ok I'll try."

"Tak ada istilah I try. Do it. Jadi tak jadi belakang kira."

Ha sudah. Memang lah aku nak tolong ayah cari client. But gila! Nonsense. Aku kena lah try dulu.

That's begin of everything.
"I try VS I do"

At the first place, bila kita dengar word 'cuba' mesti kata,
"Tak yakin budak ni."

Ya lah kau fikir nak coding bagai ni fikir skill je. Kau kena ambil kira juga masalah hardware ke, server ke. Kadang-kadang benda tak jangka yang memang kita tahu AKAN jadi.

Tapi, tak salah kalau yakin.
"Yes, I'll try my best!"
"Yes, I'll do my best!"
It is really bring different meaning.

Note: From now on need to change from 'Try' to 'Do'. More convincing. Ain't I right?

0 'uJiAn':

 
;